Hemelektronik

Vi handlar mer och mer hemelektronik, både via internet och i butiker. Utbudet är stort. Ibland händer det att produkten vi köpt går sönder eller försenas vid beställning.

Välj rätt produkt utifrån dina behov

Innan du köper en vara behöver du veta vad som passar dina behov bäst. Undersök också vad som ingår i priset. Hur stor är energiförbrukningen? Kräver produkten särskilda uttag? Kräver den extrautrustning? Går det att köpa reservdelar?

Du kan jämföra produkter på prisjämförelsesajter på internet eller fråga en säljare i en butik. På internet kan du kanske också se vad andra konsumenter tycker om just den produkten.

Om leveransen försenas

Du kan ha rätt att häva köpet om en vara du beställt blir försenad. Det beror på om du och säljaren har avtalat om en viss tid då varan ska levereras.

Om varan går sönder

Företaget där du köpt din vara har både rättigheter och skyldigheter att felundersöka varan om den skulle gå sönder. Om problemet beror på en tillverkningsskada ska du få varan lagad eller ersatt.

Du har inte rätt att få en ny vara direkt. Företaget har rätt att försöka laga varan. Det finns inga regler för hur lång tid det får ta för företaget att laga en trasig vara. Men företaget ska kunna motivera väntetiden, till exempel att de var tvungna att skicka varan på reparation eller invänta reservdelar.

Om problemen fortsätter kan du behöva lämna in varan igen. Efter två misslyckade försök för samma fel har du rätt att vägra fler avhjälpningsförsök och istället begära hävning eller prisavdrag.

Lånevara

Under tiden som din trasiga vara är på reparation är det vanligt att du får låna en liknande vara. Är det till exempel en telefon så måste inte företaget erbjuda en identisk låneprodukt.

Du bör få en lånevara om reparationen tar längre tid än en vecka. Särskilt eftersom du kan kräva skadestånd för kostnader du haft genom att du varit utan telefon. Så genom att erbjuda en lånetelefon kan företaget alltså slippa att betala eventuellt framtida skadestånd till dig.

Reklamationsrätt i tre år

Att lämna garanti är frivilligt för företag. Men de flesta företag gör det. Vanligt är ett år. Däremot har du som konsument rätt att reklamera varan. Som privatperson har du rätt att reklamera inom tre år.

Tilläggsförsäkring kan vara onödig

Många företag frågar om du önskar en försäkring på varan när du köper den. Innan du accepterar erbjudandet ska du kontrollera vad som ingår i din hemförsäkring. Har du tillräckligt med skydd i din hemförsäkring så räcker det långt, tillsammans med dina rättigheter genom konsumentköplagen.

Även om du får betala självrisk genom din hemförsäkring om något händer, är det oftast mer prisvärt än att teckna en extra försäkring.

Tipsa om sidan