Ångerrätt

När du handlar i en affär har du ingen rätt att ångra köpet. Det har du däremot om du köper något på nätet, av en telefonförsäljare eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler.

Tänk på det här

• Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför företagets affärslokal.
  • Säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp innan du köper en vara.
  • Ångerfristen börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

Distansavtal

Ett distansavtal är ett avtal du ingår utan att träffa säljaren, exempelvis när du handlar på nätet eller vid telefonförsäljning.

Köp utanför säljarens affärslokaler

Ett köp utanför säljarens affärslokaler kan exempelvis vara när en dammsugarförsäljare knackar på hemma hos dig eller om det står ett företag och säljer mobiltelefoner vid din mataffär. Om det du köper kostar mindre än 400 kr gäller inte ångerrätten.

Säljaren ska informera dig om ångerrätten

Säljaren ska informera dig om ångerrätten innan du köper en vara. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna använda din ångerrätt. Vid distansavtal kan säljaren ge dig informationen muntligt eller på en webbplats. Om du handlar av en säljare utanför företagets affärslokaler måste du få informationen skriftligt, eller om du går med på det, i annan läsbar och varaktig form. Efter ditt köp ska du få en bekräftelse på avtalet. Bekräftelsen ska också innehålla information om ångerrätten.

Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Säljaren måste informera dig om ångerrätten inte gäller ditt köp.

När börjar ångerfristen?

Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan, förutsatt att du fått information om ångerrätten. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet, förutsatt att du fått information om ångerrätten.

Om du inte har fått information om ångerrätten räknas ångerfristen från den dag du får informationen. Om säljaren inte alls informerar dig om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

Returfrakten

Om du ångrar ditt köp är du skyldig att lämna tillbaka varan till säljaren. Du får oftast betala returfrakten, förutsatt att säljaren har informerat om detta.

Tipsa om sidan