Ångerrätt

När du handlar i en affär
har du ingen rätt att ångra köpet.
Men du har rätt att ångra dig
om du köper något på nätet,
av en telefonförsäljare
eller om du gör ett avtal med en säljare
utanför säljarens affärslokaler.

Distansavtal

Ett distansavtal är ett avtal du säger ja till
utan att träffa säljaren.
Exempelvis när du handlar på nätet
eller vid telefonförsäljning.

Köp utanför säljarens affärslokaler

Det kan exempelvis vara
när en dammsugarförsäljare knackar på hemma hos dig
eller om det står ett företag
och säljer mobiltelefoner vid din mataffär.
Om det du köper kostar mindre än 400 kronor
gäller inte ångerrätten.

Säljaren ska informera dig om ångerrätten

Säljaren ska informera dig om ångerrätten
innan du köper en vara.
Informationen ska vara tydlig
och innehålla det du behöver veta
för att kunna använda din ångerrätt.

Vid distansavtal kan säljaren ge dig informationen
genom att berätta om den muntligt
eller skriva om den på en webbplats.
Om du handlar av en säljare
utanför företagets affärslokaler
måste du få informationen skriftligt.

Efter ditt köp
ska du få en bekräftelse på avtalet.
Bekräftelsen ska också innehålla information om ångerrätten.
Vid distansavtal ska du få bekräftelsen i skriftligt form.
Om det är ett avtal utanför företagets affärslokaler
ska du också få informationen skriftligt.

Informationskraven är alltså lite strängare
när det gäller avtal som du säger ja till
utanför företagets affärslokaler,
exempelvis vid så kallad gatuförsäljning.

När börjar ångerfristen?

Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist.
Ångerfristen börjar från dagen du tar emot varan.
Om du köper en tjänst
räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.
Ångerfristen räknas tidigast från
att du har fått information om ångerrätten.
Om säljaren inte har informerat dig om ångerrätten
har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

Du har rätt att undersöka varan

För att veta om du vill ha en vara
måste du kunna undersöka den.
Men för att du ska kunna lämna tillbaka varan
måste den vara i oförändrat skick.
Du får inte använda en vara.
Gör du det kan säljaren be om pengar
för att varans värde har minskat.

Meddela att du ångrar köpet

Om du ångrar ditt köp
måste du säga åt säljaren
att du ångrar dig
och lämna tillbaka det du har köpt.
Säljaren behöver inte bekräfta
att du har ångrat köpet
för att ångerrätten ska gälla.
Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan
inom de 14 dagarna.

Skicka tillbaka varan inom 14 dagar

När du ångrar ett köp
ska du skicka tillbaka varan till säljaren
inom 14 dagar.
Du får oftast betala kostnaden
för att skicka tillbaka varan.
Du bestämmer själv
hur du skickar tillbaka varan.
Men tänk på att du ansvarar för varan
ända tills den är tillbaka hos säljaren.

När ångerrätten inte gäller

Det finns gånger då ångerrätten inte gäller.
Säljaren måste informera dig
om ångerrätten inte gäller ditt köp.

Några exempel på varor och tjänster
då ångerrätten inte gäller:

  • Om du köper en cd eller dvd som är förseglad
    och du har brutit upp förseglingen.
  • Teater, musikkonsert eller en idrottstävling eller liknande.
  • En tjänst som är färdig och konsumenten uttryckligen har sagt ja till att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten är färdig
  • Varor som snabbt kan bli dåliga, exempelvis livsmedel
  • Tidningar eller tidskrifter
  • Varor som är gjorda efter dina önskemål
    eller som är väldigt personliga.

 

En tjänst som är färdig och konsumenten uttryckligen har sagt ja till att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten är färdig

Tipsa om sidan