Rea och nedsatt pris

Rea och andra ord med liknande betydelse väcker förväntningar om särskilt bra erbjudanden. Därför ska företag vara försiktiga när de använder dessa uttryck – och du som konsument tjänar på att vara uppmärksam.

För att en butik ska få locka kunder med rea i sin marknadsföring ska vissa förutsättningar vara uppfyllda:

  • Rean måste pågå under en begränsad tid.
  • De varor och tjänster som reas måste ingå i affärens ordinarie sortiment. Det vill säga, det är inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea.
  • Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än affärens normala pris på varorna och tjänsterna.
  • Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.
  • Det är absolut förbjudet att göra reklam för ett erbjudande som inte finns på riktigt, där butikens syfte är att sälja på dig en dyrare produkt.

Om du märker att ett företag använder sig av rea på fel sätt kan du informera Konsumentverket om detta genom att göra en anmälan. 

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

Om du handlat på rea och inte är nöjd

Det står ofta "Reavaror bytes ej" i affärerna, vilket är lätt att missförstå. Om det är något fel på reavaran har du rätt att reklamera den, precis som du har rätt att reklamera trasiga varor från det ordinarie sortimentet. Däremot kan butiken välja att inte erbjuda bytesrätt eller öppet köp för reavaror.

Så gör du om du vill reklamera en vara

Tipsa om sidan