Publicerad 2017-02-28

Äldre luras med nedläggning av kopparnätet

Organisationen Telekområdgivarna har den senaste tiden tagit emot många klagomål som rör försäljning av fasta telekomtjänster. Många av de drabbade är äldre människor som blivit uppringda av säljare som hävdar att kopparnätet ska läggas ned i deras område, och att de därför måste skaffa ny tele- och bredbandsoperatör samt ny teknik.

Många av konsumenterna hävdar att de nya avtalen blivit betydligt dyrare än de avtalen de hade innan. De hävdar även att det inte heller förstått att deras nya avtal kräver ny teknik. Det har bland annat fått till följd att trygghetslarm har slutat fungera. Konsumenterna har nekats gå ur sina nya avtal, och vissa har även blivit uppringda av säljare från flera olika operatörer, vilket gör att de sitter fast i flera abonnemang samtidigt.

Blir du uppringd av en säljare som påstår att kopparnätet i ditt område ska läggas ned är det viktigt att du kontrollerar sanningshalten i det som sägs. Det kan du göra genom att besöka Telias webbplats eller ringa Telekomguiden på telefonnummer 010-130 79 00.

Läs mer hos Telekområdgivarna

På Telias webbplats kan du se vilka adresser och områden som berörs av nedläggningen

Tipsa om sidan

Senaste nyheter