Publicerad 2017-08-23 Ändrad 2017-09-12

Frågor och svar om Air Berlins konkurs

Sedan flygbolaget Air Berlin ansökt om konkurs har oroliga konsumenter som flugit eller ska flyga med bolaget hört av sig till Konsument Europa och Hallå konsument. Här är svaren på de vanligaste frågorna vi får om bolaget just nu.

Kommer mitt flyg med Air Berlin att ställas in?

Svar: Enligt uppgift har flygbolaget fått ett tillfälligt lån från tyska regeringen som gör att bolaget kommer kunna fortsätta med sin verksamhet till slutet av november. Även flygbolag som använder Air Berlin som operatör, Eurowings och Austrian Airlines, kommer att kunna flyga som planerat.

Kan jag avboka min flygbiljett med Air Berlin och få pengar tillbaka?

Svar: Har du inget avbeställningsskydd har du ingen rätt att få hela summan tillbaka för din flygbiljett. Vanligtvis har du rätt att få tillbaka pengar för skatter och avgifter som ingår i biljetten, men på grund av gällande konkursregler i Tyskland meddelar Air Berlin att inga skatter och avgifter kan betalas tillbaka för biljetter som avbokas.

Du kan eventuellt ha ett avbeställningsskydd om du har betalat din resa med kredit- eller kontokort. Du kan även kolla om det ingår avbeställningsskydd i din hemförsäkring, oftast brukar det säljas som ett tillägg. I villkoren för din hemförsäkring kan du läsa om vad som gäller för dig.

Jag har skickat/ska skicka in ett krav till flygbolaget. Finns det någon möjlighet att få ersättning från bolaget nu när de ansökt om konkurs?

Svar: I dagsläget kan Air Berlin inte betala ut kompensation. Det beror på gällande konkursregler i Tyskland där bolaget har sitt säte.

Du som har ett ersättningskrav mot Air Berlin ska skicka in ditt krav till konkursförvaltaren. Vem det blir är ännu inte fastställt, men vi uppdaterar den här sidan med adressuppgifter när vi fått information om vem som kommer vara konkursförvaltare för bolaget. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi.

Du som ännu inte har skickat in ditt krav ska i ett första skede skicka in din reklamation till Air Berlin via deras webbformulär. Spara en kopia på din reklamation och skicka sedan dina handlingar till konkursförvaltaren.

Vad händer om flygbolaget går i konkurs och mina biljetter inte kan användas? Kan jag få pengarna tillbaka?

Svar: Om du enbart har köpt en reguljär flygbiljett så har du inte något skydd vid konkurs. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi.

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enlig konsumentkreditlagen. För kontokort gäller andra regler så kontakta din bank för att höra vilka villkor som följer med ditt kort.

Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör det kan du kontakta Kammarkollegiet som hanterar ärenden gällande resegarantin. Alla som säljer eller marknadsför något som omfattas av resegarantilagen måste ha resegaranti hos Kammarkollegiet för att skydda sina resenärer.

Det går fortfarande att boka resa med Air Berlin. Vågar man göra det?

Svar: Ja, du kan fortfarande boka, men ha i åtanke om problem uppstår så kommer du sannolikt att inte få någon kompensation eller ersättning.

Enligt de uppgifter Air Berlin senast lämnat ska de flyga som planerat till slutet av november. Detta kan komma att ändras för det fall bolaget tilldelas en konkursförvaltare, vars uppgift är att ta tillvara på konkursboets tillgångar på bästa sätt, och det är då inte säkert att det är flygningar/konsumenter som prioriteras.

Läs mer om resegarantin på Kammarkollegiets webbplats

Läs på Konsument Europas webbplats vad som gäller när du drabbas av flygbolag i konkurs

Mer information

Vanliga frågor och svar på Air Berlins webbplats

*Ärendet hanteras av domstolen Amtsgericht Charlottenburg, referensnummer 36a IN 4301/17.

 

Tipsa om sidan

Senaste nyheter